Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Mi újság az online szerencsejáték piacon?

A blogot 2011-ben kezdtem, akkor éppen a törvényi szabályozás előtt álltak a hazánkban is működő oldalak, a Szerencsejáték Zrt. pedig az új online oldaluk bemutatására készült. Mi is változott azóta?

Elkészült egy törvény év végén, amely a lóversenyt és a pókert "legalizálta", és homályosan utalt a távszerencsejáték megregulázására is, de a VHR hiányában ez nem teljesen lépett életbe. A környező országokban jelentősen szigorodott a helyzet, a lengyeleknél és a cseheknél gyakorlatilag betíltották az oldalakat, bár ugyanúgy üzemelnek tovább. Fejlettebb országokban, mint Dánia, Spanyolország, Ausztrália, a szabályozás engedélyhez kötötte a működést, és így az állam is részesül a bevételekből, nem csak az iparág résztvevői osztoznak a hasznon.

A magyar szabályozás nem került tárgyalásra a tavaszi parlamenti ciklusban, nem kizárt, hogy ennek köze van ahhoz, hogy a Szerencsejáték Zrt. végülis sem az Eb, sem az Olimpia alatt nem tudta elindítani az új oldalát. Meglepő ez abban a korban, amikor sportfogadó oldalak a világban naponta születnek, de a mammut nehezebben mozog, mint a kizárólag webes szolgáltatást nyújtó fogadó cégek.

Hogy mi várható? Ősszel már szó lehet a végrehajtási rendelet megszületéséről, és reméljük, hogy a kormány felismeri, hogy az ebből származó jövedelem (nyereségadó, licencdíj, hirdetések utáni bevételek, esetleg magyar foglalkoztatás) legalább olyan jól jön majd, mint a magány nyugdíj pénztári befizetések, még ha a nagyságrend egészen más is lesz.

A sportfogadó, kaszinózó közönség pedig a szabályozástól függetlenül oda megy, ahol a legjobb szolgáltatást kapja. A kérdés csak az, hogy a nyereség külföldre kerül, vagy sikerül-e itthon lefölözni és visszaosztani az országon belül (nem feltétlenül közbeszerzésre költve).

Zárógondolatként a Szerencsejáték Felügyelet főosztályvezetőjének szavai egy interjúból:

"Tekintettel arra, hogy a szerver alapú pénznyerő automata üzemeltetéssel, illetve a távszerencsejátékkal kapcsolatos végrehajtási rendeleti szintű jogszabályi rendelkezéseit még nem hirdették ki, az ezekkel kapcsolatos kérelmek elbírálása, az engedélyek kiadása, csak a végrehajtási jogszabályok kiadását követően lehetséges. Engedélyeket az állami adóhatóság kizárólag a jogszabályi előírásoknak megfelelő kérelem esetén és a tényállás teljes körű tisztázását követően állíthat ki."

3 Tovább

Fogadni szabad, pókerezni tilos!

A kormány az online szerencsejátékok szabályozására készül. A kemény szerencsejátékokat tíltani fogják, és ide sorolták a pókert is. Az indoklásuk szerint, a kemény szerencsejátékok függőséget okoznak, gyakori a nehezen tetten érhető csalás a kormány szerint, így a legjobb, ha betíltanak mindent.

Most tekintsünk el attól, hogy a nagyobb sportfogadó és pókeres cégek nemzetközi szinten működnek, ellenőrzött szoftverekkel, amiket több sportfogadó, kaszinó vagy póker szolgáltató használ egyszerre. Tegyük félre, hogy az ismertebb szoftvereket legkevésbé a játékossal kapcsolatba kerülő szerencsejáték cég tudja manipulálni. Gondolkodjunk inkább azon, hogy miért születhetett egy ilyen törvénytervezet? Vajon attól félnek, hogy az őket felelősen, szabad akaratukból megválasztó önálló szavazók nem képesek felismerni ezt a veszélyt, és szükséges apuci védő keze? Vagy inkább az állami monopóliumot védi a kormány, hiszen ugyanolyan szerencsejáték a lottó és a sorsjegyek is, csak a bevétel egy kis kerülővel részben az államkasszába fut. Megjegyzem, több magyar újságban is olvasható volt az egyik angol cég vezetőjének nyilatkozata, hogy ők fizetnének adót, ha lenne tisztességes, fair és kiszámítható szabályzás. Amíg nincs, addig sokszor a székhelyükön vagy más országokban adóznak, így az állam a szabályozás késleltetésével saját bevételeit csökkenti.

A fenti történet azonban nem fikció, hanem valóság. Hamarosan az online póker tilos lesz, az egyetlen jó hír, hogy mindez Lengyelországban, és nem nálunk (egyelőre) történik. Nem feltétlenül jó ez nekünk, egyrészt a hülye példák ragadósak, másrészt a termekben is kevesebb lesz a játékos - Lengyelországban még fejlődik a póker, és a 40 milliós lakosság hatalmas tartalékokkal rendelkezik.

Érdekes, hogy a sportfogadás kikerül a tiltás alól, mivel ott az eredményt elvileg nem lehet manipulálni (ilyenkor nehéz eldönteni, hogy naív vagy vak, aki azt állítja, hogy a fociban nincs bunda), így az nem kemény szerencsejáték. A ki és befizetések azonban archíválva lesznek, és csak lengyel vagy Lengyelországban fiókkal rendelkező bankokon keresztül áramolhat a pénz .

Jacek Kapica államtitkár szerint a póker lapjaira nincs ráhatása a játékosoknak, így ez tisztán szerencse kérdése, és ezt a bíróság is így ítélte meg. Ha az államtitkár úrnak igaza lenne, valószínűleg nem lenne annyi sakkozó és matematikus a legjobb pókeresek között, hanem bárki, bármikor világbajnok, vagy nyertes lehetne, csak sajnos az élet bonyolultabb ennél, mint ahogy a lapok véletlenszerű kiosztása, azaz a szerencse sem az egyetlen faktor a sikeres pókeres életében. A törvény még nincs elfogadva, reméljük kisebb módosítások még lehetővé teszik a lengyel játékosok egyéni döntését abban a tekintetben, hogy kiteszik-e magukat a szerencse veszélyének, avagy senem.

15 Tovább

Online bűnbarlang vagy nemzetközi iparág a webes szerencsejáték?

Az online szerencsejátékot sokféle mítosz övezi hazánkban. A hatalmas nyeremények híre, titkos trükkök és a vélt illegalitás buja vonzereje százezernyi magyar pókerest, sportfogadót és kaszinójátékost érintett meg, ugyanakkor hetente olvashatunk elrettentő célú nyilatkozatokat a Szerencsejáték Zrt részéről a dolog veszélyességéről és illegalitásáról.

Hogy mi is az online szerencsejáték valójában, azt hamarosan a kedves olvasók is megtudhatják, blogomban bemutatom az iparág történelmét, szereplőit, szabályozását és szabályait, a folyamatokat a regisztrációtól a nyeremény felvételéig, és természetesen a bónuszok, nyeremények, ingyenes versenyek híre is eljut majd a hűséges látogatókhoz. Bevezetésképpen egy pár szó az online szerencsejáték hátteréről.

Az online sikersztori bő évtizedes történelméhez először a szerencsejáték természetét kell megérteni. Hazánkban ez a terület állami monopólium, új szereplő koncessziós díj befizetésével léphet be a piacra. A Szerencsejáték Zrt. a piac messze legnagyobb szereplője, a jól ismert Lottó, Totó, Kenó Tippmix és egyéb termékekkel, míg a magáncégek kaszinókat, nyerőgépeket üzemeltetnek szigorú szabályozás szerint. Nyugat-Európában sokféle modell létezik, van ahol a magyarhoz hasonlóan az állami tulajdonú szerencsejáték-szervező cég birtokolja a piacot, és léteznek olyan országok is, mint az Egyesült Királyság, ahol számtalan sportfogadóiroda, pókerterem, kaszinó üzemel évtizedek óta. Ezek teljesen legális, ellenőrzött, szigorú szabályok szerint működő, sokszor tőzsei cégek, ők voltak az online szerencsejáték alapító atyái is.

Az internet fejlődésével lehetővé vált, hogy a szerencsejáték a számítógépekre költözzön, és bárhonnan elérhető legyen. A ki és befizetést bankkártyák és pénzforgalomra szakosodott szolgáltatók, - mint pl. a Moneybookers vagy az Abaqoos, - segítik, így bárhonnan, bármikor lehet fogadni, játszani, pókerezni - legalábbis elméletileg. Az internet legfontosabb tulajdonsága, hogy egy-egy weboldal - hacsak nincs direkt letíltva - bármelyik országból elérhető, ez vezetett az itthoni bonyodalmakhoz is.

Az internet esetében nehéz ugyanis értelmezni a helyszínt, pontosabban mindenki a saját szája íze szerint szeretné azt megtenni. A Szerencsejáték Felügyelet álláspontja szerint a magyar játékosok Magyarországon fizetnek be a sportfogadó cég magyar bankszámlájára, így a fogadás helyszíne is itthon van, innentől kezdve a hazai szabályozás vonatkozik rá. A sportfogadócégek viszont úgy érvelnek, hogy a fogadás az ő szerverükön történik, ami viszont fizikailag egy másik országban van.

Miért fontos ez? Money moves the world around, azaz a pénz mozgatja a világot. A szerencsejáték nagy üzlet a világ minden pontján, és nem mindegy, hogy kié lesz a bevétel, és mekkora rész jut az egyes szereplőknek. Az online cégek jellemzően alacsony adózású földrajzi bázisokon vannak, és vitás esetekben örömmel választják a lokális adózási rendszert. Mivel azonban mégis komoly piaci vállalatokról van szó, sok száz alkalmazottal, beszállítókkal, és különböző tulajdonosi struktúrákkal, azaz magánszemélytől tőzsdei részvénytársaságig minden előfordul, a szerencsejáték piac szereplői törekednek a teljes legalitásra minden piacon. Ez ugyanis növeli a bizalmat, a piaci lehetőségeket, és nem utolsósorban a jelenleg tiltott reklámozást is teljesen legálissá teszi.

A szabályozásra való igény az állam részéről is megjelenik, hiszen nincs minden évben magánnyugdíj pénztár, amit be lehet kebelzni, így az adóbevételekre szükség van. A piaci szereplők és az állam között már többször elindult az egyeztetés, a kérdés - legalábbis a sajtónyilatkozatok alapján - még mindig a pénz, nyereség elosztásának az aránya. A napokban több helyen is lehetett olvasni Andy McIver, a Sportingbet vezetőjének nyilatkozatát, miszerint a 10-15%-os nyereségadót tartanának reálisnak. Az összeg nagyságrendileg helyes is lehet, ugyanis a szerencsejátékszervezők esetében a "nyereségből" jönnek le a költségek, azaz a szoftverszolgáltatók (30%), működési költségek, mint alkalmazottak, iroda, etc, így a maradék összeghez képest ez egyenértékű lehet a gazdaság többi iparágának adózásával.

Hogy mikortól valósulhat ez meg, és mi lehet az új szabályozás eredménye? Várhatóan az őszi-jövő tavaszi időszakban már fel fog merülni a bevételek hiánya, így a fő kérdés az éhség mértéke lesz: Franciaországban magasabb adót vetettek ki, így a cégek kivonultak az országból, és az állam jelentős bevételektől esett el. Más piacokon viszont a költségvetésben jelentős tételként jelenik meg az online piac bevétele, így van esély arra, hogy hazánkban a megegyezés felé haladnak. Az idén várható még Spanyolország és Görögország szabályozásának felülvizsgálata is, így néhány éven belül egész Európában rendeződik a piac, és kénytelenek lesznek az állami cégek is megújítani kínálatukat.

Amíg ez a folyamat lezajlik a fejünk fölött, addig is használjuk ki a lehetőségeket, és azt, hogy az online cégeknél kicsit még jobbak a feltételek a kedvező adózás és a nagyobb hatékonység miatt.
 

 

1 Tovább

bonuszvadasz

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek