Az online szerencsejátékot sokféle mítosz övezi hazánkban. A hatalmas nyeremények híre, titkos trükkök és a vélt illegalitás buja vonzereje százezernyi magyar pókerest, sportfogadót és kaszinójátékost érintett meg, ugyanakkor hetente olvashatunk elrettentő célú nyilatkozatokat a Szerencsejáték Zrt részéről a dolog veszélyességéről és illegalitásáról.

Hogy mi is az online szerencsejáték valójában, azt hamarosan a kedves olvasók is megtudhatják, blogomban bemutatom az iparág történelmét, szereplőit, szabályozását és szabályait, a folyamatokat a regisztrációtól a nyeremény felvételéig, és természetesen a bónuszok, nyeremények, ingyenes versenyek híre is eljut majd a hűséges látogatókhoz. Bevezetésképpen egy pár szó az online szerencsejáték hátteréről.

Az online sikersztori bő évtizedes történelméhez először a szerencsejáték természetét kell megérteni. Hazánkban ez a terület állami monopólium, új szereplő koncessziós díj befizetésével léphet be a piacra. A Szerencsejáték Zrt. a piac messze legnagyobb szereplője, a jól ismert Lottó, Totó, Kenó Tippmix és egyéb termékekkel, míg a magáncégek kaszinókat, nyerőgépeket üzemeltetnek szigorú szabályozás szerint. Nyugat-Európában sokféle modell létezik, van ahol a magyarhoz hasonlóan az állami tulajdonú szerencsejáték-szervező cég birtokolja a piacot, és léteznek olyan országok is, mint az Egyesült Királyság, ahol számtalan sportfogadóiroda, pókerterem, kaszinó üzemel évtizedek óta. Ezek teljesen legális, ellenőrzött, szigorú szabályok szerint működő, sokszor tőzsei cégek, ők voltak az online szerencsejáték alapító atyái is.

Az internet fejlődésével lehetővé vált, hogy a szerencsejáték a számítógépekre költözzön, és bárhonnan elérhető legyen. A ki és befizetést bankkártyák és pénzforgalomra szakosodott szolgáltatók, - mint pl. a Moneybookers vagy az Abaqoos, - segítik, így bárhonnan, bármikor lehet fogadni, játszani, pókerezni - legalábbis elméletileg. Az internet legfontosabb tulajdonsága, hogy egy-egy weboldal - hacsak nincs direkt letíltva - bármelyik országból elérhető, ez vezetett az itthoni bonyodalmakhoz is.

Az internet esetében nehéz ugyanis értelmezni a helyszínt, pontosabban mindenki a saját szája íze szerint szeretné azt megtenni. A Szerencsejáték Felügyelet álláspontja szerint a magyar játékosok Magyarországon fizetnek be a sportfogadó cég magyar bankszámlájára, így a fogadás helyszíne is itthon van, innentől kezdve a hazai szabályozás vonatkozik rá. A sportfogadócégek viszont úgy érvelnek, hogy a fogadás az ő szerverükön történik, ami viszont fizikailag egy másik országban van.

Miért fontos ez? Money moves the world around, azaz a pénz mozgatja a világot. A szerencsejáték nagy üzlet a világ minden pontján, és nem mindegy, hogy kié lesz a bevétel, és mekkora rész jut az egyes szereplőknek. Az online cégek jellemzően alacsony adózású földrajzi bázisokon vannak, és vitás esetekben örömmel választják a lokális adózási rendszert. Mivel azonban mégis komoly piaci vállalatokról van szó, sok száz alkalmazottal, beszállítókkal, és különböző tulajdonosi struktúrákkal, azaz magánszemélytől tőzsdei részvénytársaságig minden előfordul, a szerencsejáték piac szereplői törekednek a teljes legalitásra minden piacon. Ez ugyanis növeli a bizalmat, a piaci lehetőségeket, és nem utolsósorban a jelenleg tiltott reklámozást is teljesen legálissá teszi.

A szabályozásra való igény az állam részéről is megjelenik, hiszen nincs minden évben magánnyugdíj pénztár, amit be lehet kebelzni, így az adóbevételekre szükség van. A piaci szereplők és az állam között már többször elindult az egyeztetés, a kérdés - legalábbis a sajtónyilatkozatok alapján - még mindig a pénz, nyereség elosztásának az aránya. A napokban több helyen is lehetett olvasni Andy McIver, a Sportingbet vezetőjének nyilatkozatát, miszerint a 10-15%-os nyereségadót tartanának reálisnak. Az összeg nagyságrendileg helyes is lehet, ugyanis a szerencsejátékszervezők esetében a "nyereségből" jönnek le a költségek, azaz a szoftverszolgáltatók (30%), működési költségek, mint alkalmazottak, iroda, etc, így a maradék összeghez képest ez egyenértékű lehet a gazdaság többi iparágának adózásával.

Hogy mikortól valósulhat ez meg, és mi lehet az új szabályozás eredménye? Várhatóan az őszi-jövő tavaszi időszakban már fel fog merülni a bevételek hiánya, így a fő kérdés az éhség mértéke lesz: Franciaországban magasabb adót vetettek ki, így a cégek kivonultak az országból, és az állam jelentős bevételektől esett el. Más piacokon viszont a költségvetésben jelentős tételként jelenik meg az online piac bevétele, így van esély arra, hogy hazánkban a megegyezés felé haladnak. Az idén várható még Spanyolország és Görögország szabályozásának felülvizsgálata is, így néhány éven belül egész Európában rendeződik a piac, és kénytelenek lesznek az állami cégek is megújítani kínálatukat.

Amíg ez a folyamat lezajlik a fejünk fölött, addig is használjuk ki a lehetőségeket, és azt, hogy az online cégeknél kicsit még jobbak a feltételek a kedvező adózás és a nagyobb hatékonység miatt.